Nya avsnitt varje onsdag

Facebook

Twitter

Instagram

YouTube

a

Del 2. Bästa tipsen från 2016

Lyssna gärna på avsnittet:

Få de bästa tipsen från 2016 inom, ledarskap, Mindfulness, morgonrutiner, övervinna rädsla, meningen med livet, lycka, försäljning, böcker, retorik och mycket mera. Fantastiskt avsnitt du måste lyssna på. Medverkande: Lisa Lindström, Jesper Parnevik, Elaine Eksvärd, Lasse “brandmannen” Gustavson, Laila Bagge, Per Holknekt, Annelie Pompe, Jan Carlzon, Mia Törnblom, Nicholas Högberg, Emma Wiklund, Jan Guillou, Navin Thukkaram, Gunther Mårder, Anitha Schulman, Lovisa “Lofsan” Sandström, Quincy Jones 3, Ida Warg, Anton Grandlund, Munken Björn Natthiko Lindeblad, Mikael Syding,

 

 

2016 var ett fantastiskt år. Podden hade 52 gäster och avsnitt vars enda syfte varit att motivera och inspirera just dig till ett bättre liv. Nu har deras främsta tips samlats i detta avsnitt

 

 


 

Mindfulness med Lisa Lindström #58 

  • Tacksamhet: Gå dagligen igenom två saker att vara tacksam över, samt en att se fram emot inför morgondagen.
    Varför: Det programmerar in tacksamhet i din vardag.

 

  • Visualisering: Identifiera morgondagens största utmaning och tänk dig att du genomför den med bravur. Se detaljer och lev dig igenom situationen!

Varför: Det programmerar in tacksamhet i din vardag.
 


Stand out-tänk med 
Jesper Parnevik #44
“Beter du dig normalt kommer ditt utfall också bli normalt och du kommer att bli en normal människa.”
Våga stick ut! Stanna extra på jobbet, säg nej till efterrätt på middagen, erkänn dina brister offentligt, kritisera chefen, ta inte åt dig all kritik, plåga inte dig själv med obekräftade teorier om vad andra tycker om dig. Våga berömma dig själv!
 


Karriärsråd med 
Per Holknekt #52

  • Din viktigaste arbetstid är på fredagskvällar – det är då dina konkurrenter är ute och festar. Då har du chansen att dra ifrån!
  • De sista 10% ansträngning ger ofta 100% mer avkastning
  • Var orädd medan du är ung! Innan familj, barn och amortering riskeras. 
  • Bryt dina vardagsmönster och sätt små saker i rörelse:

Skicka iväg den där insändaren

Ta en annan väg till jobbet

Gå upp 10 minuter tidigare

Skriv ihop det där mailet

 


Att hantera rädsla med 
Annelie Pompe #54 
”Jag är inte rädd för att dö jag är rädd för att inte leva. Att inte leva sitt liv fullt ut är slöseri med existens.” 

  • Identifiera: Märk rädslan i tidigt skede och ta ett närvarande andetag. Låt inte tankarna spinna iväg.
  • Analysera: 1) Varför är jag rädd för den här upplevelsen och 2) vilken inställning vill jag ha till det här?
  • Aktivera: Tveka inte. Ta nu ett mini-steg mot nästa steg. Skynda inte igenom – gör steg för steg lugnt och metodiskt. Andas!
  • Utvärdera: Tänk tillbaka på hur du löste situationen och låt “vinsten” över situationen prägla dig inför nästa utmaning du stöter på. 

“Häll inte tändvätska på rädslan genom att spinna vidare på negativa tankespiraler kopplade till situationen; fokusera på andningen så släpper det.”
 


Hantera förändring med 
Lasse Gustavson #88
“Den paradoxala förändringsfilosofin säger att du måste först acceptera förändringen för att sedan kunna göra någonting åt den.” 
Om Lasse kunde acceptera sina livsförändrande brännskador, kan vi nog alla acceptera våra egna “stora” livförändringar. Applicera filosofin när (inte om) du drabbas av något negativt i livet!
 

Morgonrutiner med Ida Warg #32 och Alexander
Den perfekta morgonrutinen:

  • Don’t snooze (ditt första beslut på hela dagen blir att prokrastinera)
  • Tag en shot med MSM, Chlorella, Spirulina och Citron
  • 10-20 minuters yoga
  •  Läsning i 10-15 minuter för att aktivera mönsterigenkänning och stärka dina värderingar

Boktips: “The Secret” för att lära dig vikten av att tänka rätt.
Idas kosttillskottbutik med alla ingredienser för din morgonshot 
hittar du här.
Måltavla collage: Idas måltavla bygger på “positive reinforcement” där du placerar den som bakgrund på både mobiltelefon och dator.

  1. Skriv ner ett stort mål (6-12 månader fram)
  2. Googla fram bilder som motsvarar dessa 
  3. Sätt ihop ett enkelt collage av dessa

 

Årlig målsättning med Anton Granlund #82
Åk iväg en gång per år – ensam. Sätt en målsättning som är a) konkret och b) inspiratorisk. 
Utför en nulägesanalys: Hur långt ifrån målet är jag idag? Det finns ett antal aktiviteter jag behöver göra i år för att nå dit. Skriv ner dem.
Vilka egenskaper behöver jag för att nå det här målet? Driven, accepterande, kärleksfull, envis?
Säkerställ att det finns ett varför! När det är tufft, behöver du ha ett starkt svar på varför du gör någonting.


“Du läcker vad du tänker” – 
Nicholas Högberg #47
Dina kolleger vet vad du tycker om dem, din säljpitch avgörs av hur mycket du själv tror på produkten och din kärlekspartner förstår när du säger en sak, och menar en annan.
“Det är bättre att göra 100 saker 1% bättre än 1 sak 100% bättre” – 
Jan Carlzon #55
Vad kan du göra i din organisation för att förbättra 5 saker med 1%?
 

“Framgång är konkreta steg i avsedd riktning.”

Lyssna på avsnittet på iTunes